“Допоможемо дитині подолати страхи” від 14 лютого 2025 року.
Джерело: «Радіо Ностальжі 102.4 FM»
Доброго дня ! в ефірі радіо Ностальжі 102,4 ФМ продовжуємо програму « Допоможемо дитині подолати страхи».
Сьогодні ми поговоримо на тему яка 100 % турбує батьків підлітків, а також це може турбувати і майбутніх батьків- це тема підліткової агресії. Як зрозуміти , що це просто такий етап в житті дитини. Що відбувається в голові у підлітка під час такої агресії. У сучасних життєвих реаліях проблема агресивної поведінки дітей є однією з актуальних, адже нині зростаюче покоління розвивається і формується в агресивному середовищі, яке висуває жорсткі вимоги до життя та норм поведінки. При цьому постійно підвищуються вимоги до дітей в освіті, зростає конкуренція між ними, поширюються змагальні тенденції, порівняння дошкільників та школярів за здібностями, темпераментами тощо. Екстремальні умови мають значний вплив на функціонування організму, визначають продуктивність життєдіяльності особистості в дорослому віці та відображаються на її психологічній складовій. І якщо за умови короткочасного впливу екстремальні умови здатні викликати підвищення адреналіну та отримання гострих відчуттів і навіть приємних емоцій, то довготривалі стресові події, навпаки, призводять до значних негативних наслідків для людини. Через те що Наше місто постійно піддається жорстоким обстрілам зі сторони окупованого Енергодару , ми щодня потерпаємо від ворожих атак. Діти та підлітки відчувають цілу гаму емоційних переживань, пов’язаних із необхідністю турбуватися про власну безпеку, реакціями на поточні події, хвилюваннями по близьких і рідних людей, тривогою за майбутнє, вірою і надією на перемогу. Особливо гостро ця проблема постає серед дітей старшого дошкільного віку, оскільки саме цей вік відіграє визначальну роль у формуванні та закріпленні поведінкових актів. Саме тому вкрай важливого значення в сучасних умовах набуває здійснення психологічної профілактики агресивних проявів дитячої поведінки , про це ми сьогодні поговоримо з дитячим психологом Ковальською Вікторією Сергіївною.
Вікторія , як проявляється агресивна поведінка дітей старшого дошкільного віку?
Агресивна поведінка дітей старшого дошкільного віку включає соціальну агресію. Діти можуть прагнути домінувати над іншими, використовуючи соціальні засоби, такі як ігрові ситуації або маніпуляції. Вони можуть виключати інших дітей, створювати конфлікти або застосовувати психологічний тиск. Діти старшого дошкільного віку можуть виявляти агресію як відповідь на різні фактори. Це можуть бути незадоволення, заздрість, перевантаження емоцій, невміння вирішувати конфлікти або недостатнє навчання альтернативних способів вираження своїх потреб. Важливо враховувати, що агресивна поведінка в дітей старшого дошкільного віку може бути нормальною частиною їх соціального та емоційного розвитку. Однак, якщо така поведінка стає систематичною, інтенсивною і завдає шкоди іншим дітям або собі, необхідна підтримка та інтервенція з боку батьків, вихователів або фахівців з психології для сприяння розвитку більш позитивних та адаптивних стратегій поведінки у дітей.
Розкажіть , які практичні рекомендації для батьків в кого є агресивні діти , ви можете дати ?
Спокійне ставлення до дитини у випадку проявів незначної агресії. У тих випадках, коли агресія дітей безпечна, можна використовувати такі позитивні стратегії: ігнорування реакцій дитини; вираження розуміння почуттів дитини; перемикання уваги, пропозиція зайнятися якимсь завданням; позитивне позначення поведінки
Акцентування уваги на вчинках , а не на особистості. Потрібно проводити чітку межу між вчинком і особистістю.
Контроль над власними негативними емоціями. Батькам необхідно дуже ретельно контролювати свої негативні емоції в ситуації взаємодії з агресивними дітьми. Коли дитина демонструє агресивну поведінку, це викликає у дорослих сильні негативні емоції – роздратування, гнів, обурення, страх або безпорадність. Дорослим потрібно визнати нормальність і природність цих негативних переживань, зрозуміти їх характер, силу і тривалість.
Обговорення поганого вчинку. Аналізувати поведінку в момент прояву агресії не потрібно, це варто робити тільки після того, як ситуація вирішиться і всі заспокояться. Водночас необхідно провести обговорення інциденту якомога швидше. Краще це зробити наодинці, без свідків, і тільки потім обговорювати в групі або сім’ї. Під час розмови важливо зберігати спокій і об’єктивність. Потрібно детально обговорити негативні наслідки агресивної поведінки дошкільника, його руйнівність не тільки для оточення, але перш за все для самої дитини.
Збереження позитивної репутації дитини. Старшому дошкільнику дуже складно визнати свою неправоту і поразки. Найстрашніше для нього – публічне засудження і негативна оцінка. Діти намагаються уникнути цього за всяку ціну, використовуючи різні механізми захисної поведінки. Для збереження позитивної репутації доцільно: публічно мінімізувати провину дитини наприклад – «Ти погано себе почуваєш», «Ти не хотів його образити», але в бесіді віч-на-віч обговорити цю ситуацію; не вимагати повного підпорядкування, дозволити дитині виконати вашу вимогу по-своєму; запропонувати дитині компроміс, договір із взаємними поступками.
Дякуємо , що Ви слухали програму «Допоможемо дитині подолати страхи». «Цей матеріал підготовлено за ініціативи Національної спілки журналістів України в межах Проєкту Ukrainian Media Fund з підтримки незалежних місцевих медіа в Україні за сприяння The German Marshall Fund of the United States».
До зустрічі у наступних ефірах.
Підпишись